.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رنجنامه یک کارشناس فرهنگی به استاندار مازندران
این نامه فریاد دادخواهی من است از بی کسی مازندران ، از مظلومیت مازندران ، ازبیچارگی خودم که چرا زنده ام که هم کاری از من ساخته نیست و هم توان دیدن این همه ظلم و بی معرفتی را نسبت به مازندران ندارم.
رنجنامه یک کارشناس فرهنگی به استاندار مازندران

دکتر حسین اسلامی، محقق و کارشناس امور تاریخی و فرهنگی استان در نامه ای خطاب به استاندار مازندران، دغدغه های فرهنگی خود درمورد مرکز استان را مطرح کرد.
متن کامل نامه مدیر مرکز ساری شناسی به سید علی اکبر طاهایی به شرح زیر است:

جناب آقای مهندس طاهایی استاندار محترم مازندران
باسلام
بدون تعارف- این نامه فریاد دادخواهی من است از بی کسی مازندران ، از مظلومیت مازندران ، ازبیچارگی خودم که چرا زنده ام که هم کاری از من ساخته نیست و هم توان دیدن این همه ظلم و بی معرفتی را نسبت به مازندران ندارم.

آقای استاندار:
اینکه فریاد می زنم، صدها بار در همه جا گفتم و می گویم که ساری تنها مرکز استان بدون موزه کشور است.
این پیام برای دستگاه میراث فرهنگی استان یعنی اینکه، از عرق شرم باید تب کنند، ولی اصلاً انگار نه انگار. حالا که دوتا اطاق شهرداری ساری را گرفته، تابلو نصب کرد که ای آقای شهردار ، تشکر، تشکر ، که این ساختمان را دادی تا ما موزه دائر کنیم . مثل موزه خانه کلبادی است که با چهارتا شانه و شال گردن و جوراب پشمی ، سر خودشان کلاه گذاشتند که در ساری موزه داریم ، تازه در تلویزیون جایزه می دهند که مردم بگویند در مازندران شش تا موزه داریم یا هشت تا؟
ساختمان شهرداری سابق بابل موزه است؟
خانه کلبادی ساری موزه است؟
ساختمان شهرداری ساری موزه است؟
دنیا را ندیدند؟ نخواندند؟ نشنیدند؟ اما در همین ایران خودمان در دیگر شهرهای استان های حتی همسایه که دیدند چه خبر است؟!
آقای استاندار: لطف کنید فقط یک بار به عنوان یک ایرانی ، به گورستان اسپه چا که به غلط می گویند سفید چاه در هزارجریب پشت گلوگاه و به پنج تن در هزار جریب بعد از سوچلما و منطقه برما و ارم و زارم تشریف ببرید.
هر قطعه سنگ گور در گورستان های این جایها ، از نظر مذهبی ، تاریخی ، فرهنگی ، اجتماعی ، باستان شناسی ارزشمند است ، این منطقه خود یک گنجینه ی تاریخ است.
آقای استاندار:
این گورستان اسپه چا ( سفید چاه) که سنگ قبرهای چند صد ساله آنرا به جای سنگ رودخانه در بتن ریزی از آن استفاده می کنند ، هر کدام از آنها جایشان در موزه و در ویترین است.
آقای استاندار: این آثار مهم و کهنسال گنجینه ی فرهنگ و باورهای یک ملت است، چرا اینگونه با بی رحمی دارند نابود می کنند. هر سنگی از این گورها یک کتابخانه است. من در گورستان پنج تن در روستای اِرِم که ارم یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی جهان تشیع بود سنگ های با عمر هفتصد سال و بیشتر دیدم، من در آنجا از طرف خودم و به نمایندگی شما و همه ی مردان و زنان با غیرت مازندران گریه کردم. اگر بدانی که چه بر سر آنها می آید!!!
گریند بر آن دیده کانجا نشود گریان.
آقای استاندار: چه کسی مسوول تیشه به ریشه زدن فرهنگ ما می باشد؟
من به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده خویش را؟
شما به بندپی تشریف بردید؟
شما این بی فرهنگی و بی معرفتی و این ظلم به زبان مازندرانی را چه می بینید؟ در کجای دنیای متمدن و غیر متمدن مردم با خودشان اینهمه ظلم می کنند ، مگر اسم را ترجمه می کنند؟
در مازندران این ظلم و بی فرهنگی می شود.
مثلاً
گَتو شد گتاب
اومال شد آبمال
وِلاشکلا شد ولشکلا
پَهنو – پهناب
اِندون سَر – آبندان سر
تَلی باغ – تلوباغ
سِجرو – سجاد رود
زوم کِلا- داماد کلا
تَلوک – تلاوک
اِستَلِ سر – استخر سر
مَرگو – مرگاو
اِسفِندین – اسفندان
سَپِل میون – صفر میان
و صدها نمونه ی دیگر ، خودش یک کتاب می شود.
آقای استاندار:
خبر دارید یا نه که در پادگان ساری بعد از تخلیه ، دهها هزار متر مربع ساخت و ساز می خواهند بکنند؟
می گویند در سی تا چهل درصد این فضا ساخت و ساز می شود.
در سبزه میدان ساری هم با همین شیوه شروع کردند حالا می بینید که چه شد؟؟
آقای استاندار: من اگر جای شما بودم، استانداری را زیر چادر و خیمه ها برپا می کردم و این ساختمان را تخلیه می کردم که موزه ملی مازندران شود، زمین کتابخانه مرکزی ساری هم که چراگاه گوسفندان شده.
آقای استاندار: من اگر جای شما بودم در محدوده ی خیابان انقلاب ، تمام ادارات دولتی را هم با خود زیر آن خیمه ها می بردم تا مردم یک نفسی تازه کنند، ترافیک شهر یک نفسی بکشد.
و اگر استاندار بودم ، استاندار امروز مازندران بودم، حتماً برای مازندران اداره میراث فرهنگی هم برپا می کردم تا اینهمه خون به دل اسلامی ها نرود.
آقای استاندار:
یک سری هم به چشمه ی آب معدنی سورت روبروی تلمادره در جاده ساری به کیاسر، سمنان بزنید، آخ که چه جایی است برای گریه کردن !!
گرچه انبار روی هم ریخته شده ی هزارها قطعه اشیاء تاریخی زیرخاکی با عمر هزاران ساله در پستوی خانه کلبادی برای یک شکم سیر گریه کردن، هم نزدیک تر است و هم سوزناک تر!!!
آقای استاندار:
بعضی وقتها فکر می کنم که مردن چه لذت بخش است، و من برای مردن گدائی می کنم، باور کنید اینهمه داغ ننگ را نمی توانم، تحمل کنم، چکار کنم؟
با احترام - حسین اسلامی

گفتنی ست استاندار مازندران در پی نوشت این نامه چند دستور صادر نموده که اهم آن به شرح زیر است:

بسمه تعالی
معاون محترم عمرانی جناب مهندس هاشمی
سریعاً در کارگروه میراث فرهنگی استان رنجنامه جناب آقای اسلامی محقق دردمند و متعهد مازندران و مدیر محترم مرکز ساری شناسی با حضور ایشان و کارشناسان و صاحب نظران مطرح، راهکارهای پیشنهادی و تدابیر متخذه را جمع بندی و در جلسه آتی شورای معاونین استانداری ارائه فرمایید تا تصمیم مناسب اتخاذ گردد.

مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب حجت الاسلام ابراهیمی
جهت طرح موضوع در شورای فرهنگ عمومی استان

مدیرکل محترم اوقاف و امور خیریه استان، جناب حجت الاسلام سهرابی
برای نظارت بر گورستان های تاریخی سفیدچاه و ارم در منطقه هزارجریب نکا/234


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهدی اکبری 3 شهريور 1390
جناب آقای اسلامی کجاست گوش شنوا خدا عاقبت ما را خیر کنه وقتی اسم دریای شمال یا کاسپین به نام بسیار بد خزر رومی کنند حتی نمی دانند بخشی از قوم خزر همان صهیونیست ها اسرائیل هستن چی بگیم خدا حفظت بکند برادر ........
نا شناس 4 شهريور 1390
آقای اسلامی دیدی مشکل حل شد...............؟ دستور داده شد به کار گروه ها اونها هم که منتظر این دستور بودند الآن مثل موشک تمام این مشکلات را حل می کنند.خدا خیرت بده فکر کردی کجا داری زندگی می کنی اینجا مازندرانه استان مردم خفته ومدیران ناکارآمد که تنها هنرشان حرف زدنه وبس.چون از مدیر ارشد بگیر تا مقام دست چندم در این استان کارشان فقط چند تا مصاحبه ونامه امضا کردن وتوی رسانه ها مدینه فاضله نشان دادن این استان است وهمین وآنچه که ما می بینیم خرابه ای است به نام مازندران. من مثل شما محقق و دانشمند نیستم بلکه یک شهروند کاملا عادی ام که می بینم چگونه جنگلها و منابع طبیعی استانم نابود می گردد.چگونه لهجه ام وشخصیت پاک وبی آلایشم در رسانه ملی به سخره گرفته می شود. وما همراه با بقیه به آنها می خندیم ایراد ازکجاست؟آری برادر من خیالت راحت آب از آب تکان نمی خورد می گویی نه بنشین ونظاره کن.
mehdi 4 شهريور 1390
شهردار ساری با پادگان توافق کرده 40در صد زمین پادگان رو بگیره در عوض شهرداری به پادگان اجازه ساخت مابقی زمین رو بده .طبق مصوبه دولت قرار بود کل پادگان به بیرون شهر بره و جاش فضای سبز احداث بشه تا ساری تو این ترافیک نفس بکشه .چی فکر می کردیم چی شد! ((ساری شهر ارزوهای دست نیافتنی))
سیدکاظم ساداتی لاجیمی 5 شهريور 1390
جناب آقای دکتر اسلامی
اگر مطالعه گذرا به مسولیت ها و مسئولین استان داشته باشید متوجه می شوید که دغدغه های مسئولین مازندران حفظ صندلی و چند روز ریاست ( نه مسئولیت) است پس در واقع شما بیش از اندازه متوقع هستید(باعرض پوزش)مواردی که شما اشاره کردید قطره ای از دریای بی توجهی مسئولین استانی و کشوری نسبت به استان (از هر جهت) می باشد. در روستای لاجیم برج تاریخی که بنا شده به سال 413هجری قمری می باشد میراث فرهنگی لطف کرده و دور ان داربست قرارداده و تا سالها به همین منوال باقی بود و به جرات می توان گفت وجود این داربست ها به اندازه 5قرن موجب فرسایش و مرگ زودرس این اثر گرانبها گردید ضمن اینکه هیچ مرمتی صورت نگرفت به بهانه گمانه زنی و نمونه برداری قسمت بالای غربی آن را تقریبا به ابعان 70یا80 سانیمتر به صورت چهارضلعه کندند و این حرکت خود یک حرکت مشکوک می باشد زیرا برسرزبانهاست که در دیواره آن گنجهایی نهفته است.در دنیای امروز ایا برای نمونه برداری آن هم از یک اثر تاریخی اینهمه فرسایش و تخریب ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!! .............. . در کشورهای توسعه یافته همین یک مورد کافی است تا پا مسئولین به محاکمه کشیده شود اما در جامعه ما ............
نا شناس 5 شهريور 1390

آقای اسلامی مورخ دردآشنا وقوف دارند که تا بود چنین بود.چون تاکنون مازندران بوسیله مازندرانی متعصب اداره نشده است حالا که به مراتب وضع بدتر است.
نا شناس 5 شهريور 1390
راستی جناب آقای اسلامی به یکی از مکانها وآثار باستانی ساری اشاره ننموده اید.تابلوی "شهر بازی ساری در صفر آباد "که متعلق به دوران رنسانس می باشد را فراموش کردید.از این دست تابلوها و" آیا می دانید " ها در ساری ودیگر شهر های استان بسیار است که مربوط به گذشته های دور می باشد. تمامی همه اینها از توانمندیها ودرایت مسئولان وشهرداران این استان می باشد.
علی 5 شهريور 1390
استاندار محترم در پی نوشت نامه به دستگاه معظم میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری دستوری صادر نفرمودند . لابد می دانند از این دستگاه و ریاست محترم فرهیخته و متخصص آن کاری بر نمی آید؟
نا شناس 6 شهريور 1390
استاد ارزشمند اسلامی -انشاله تن شریفتان محتاج پزشک نشود. چه خوش گفتند:عالمان میزبانان تاریخ اند وسیاسیون مهمانان تاریخ.
نا شناس 6 شهريور 1390
آقای دکتر که کارشناس فرهنگی وتاریخی استان هستند چرا همیشه ازساری وبابل در برنامه ها وهمایش ها وگفتگوهای تلویزیونی سخن میگویند آیا فقط ساری بابل آثارتاریخی دارند. ؟ آقای دکتر کمی هم به نمایندگی از مردم غریب وآثارتاریخی غریب غرب استان گریه کنند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.171 seconds.